Casus Onderwijs

Studentjourney als rode draad door de Bachelor en Master.

 

wur.png

ic-klant.png 

Klant

WUR, Wageningen University & Research

 

ic-oplossing.png

Oplossing

MTO Talent model

ic-uitdaging.png

 

Uitdaging

Inzicht vergroten persoonlijk profiel en aansluiting beroepsrollen

ic-resultaat.png

Resultaat

Inzicht persoonlijk profiel studenten
Inzicht verhouding student t.o.v. beroepsrollen
Inzichten praktisch toepassen in opdrachten
Uitstekend voorbereid op arbeidsmarkt
format_quote

Ik snap nu waarom ik op een bepaalde manier mijn studie aanpak en waarom mij bepaalde activiteiten gemakkelijk afgaan. Maar ook ben ik er achter gekomen waar ik geen energie van krijg.


Student Bachelor

Wageningen University & Research

ic-uitdaging.png

Uitdaging

Verschillende studierichtingen binnen WUR hebben losse onderdelen (vragenlijsten, studie specifieke vragen en bespreking van beroepsrollen) om de student op te weg helpen met de zoektocht naar wat past op basis van persoonlijke voorkeuren. Hierin wordt een rode draad, alsook onderbouwing en uitwerking gemist. De uitdaging is het ontwikkelen van een studentjourney met verschillende modules die als een rode draad door de Bachelor en Master periode heen loopt en die studenten helpt met zelfinzicht en voorbereiding op de arbeidsmarkt.

  • Zelfinzicht (in de eigen drijfveren, communicatievoorkeuren en competenties binnen werkgebieden)
  • Vergroting inzicht in hoe de student zich verhoudt tot anderen op het gebied van samenwerking.
  • Positieve positionering
  • Voorbereiding op aansluiting arbeidsmarkt
  • Bachelor: online modules / offline aanpak waarbij de studieadviseur actief in contact is met de student
  • Master: online modules waarbij de student deze zelfstandig doorloopt.
ic-oplossing.png

Aanpak

De werkgroep (bestaande uit studieadviseurs van WUR, de IT afdeling en adviseurs van iScreen) heeft een stappenplan opgesteld met duidelijke behoefte bepaling over inhoud en doelstellingen. Vervolgens is in het iScreen MTO Platform een omgeving gemaakt die de studentjourney ondersteunt. In de Bachelor periode ligt de nadruk op inzicht in het persoonlijk profiel en samenwerking en in de Master periode ligt de nadruk op hoe de student zich verhoudt tot verschillende beroepsrollen. Hierbij is gekozen voor de meest voorkomende beroepsrollen in de arbeidsmarkt.

Het traject is gestart met een kick- off en pilot groep. Waarbij zowel studieadviseurs als een groep studenten de studentjourney, bestaande uit vragenlijsten om inzicht te krijgen in talenten en motivatoren op individueel niveau, doorlopen en feedback geven om tot een optimaal traject te komen. 

De studieadviseurs worden door iScreen getraind om zelfstandig met MTO Talent te werken en de uitkomsten van de studenten goed te kunnen interpreteren en te bespreken.

Tijdens de Master worden opnieuw vragenlijsten afgenomen maar nu ook gericht op de competenties binnen de werkgebieden van het iScreen MTO Talentmodel. Op deze manier wordt ook naar persoonlijke groei en verandering gekeken over 2-3 jaar.

ic-resultaat.png

Resultaten

  • Inzicht in Persoonlijk Profiel (Communicatievoorkeuren, drijfveren, competenties binnen de werkgebieden van het iScreen MTO Talentmodel)
  • Direct toepasbaar in de praktijk, zowel in samenwerking werkgroepen als bv bijbanen.
  • Studenten krijgen automatisch ook meer inzicht en begrip voor andermans drijfveren, communicatievoorkeuren en behoeften.
  • Inzicht in Persoonlijke groei en verandering van voorkeuren en drijfveren.
  • Inzicht in verhouding tot beroepsrollen,
  • Onderbouwde aandacht voor de student.
  • Uitstekende voorbereiding arbeidsmarkt met een persoonlijke pitch en toegelicht CV.
format_quote

Zo heb ik eigenlijk nooit naar mezelf gekeken, je ervaart in samenwerking en je bijbaan wel dingen en hoe je op mensen overkomt, maar dat onder woorden brengen helpt zó enorm.


Student Master

Wageningen University & Research

Deze website gebruikt cookies Privacy policy