De Coronapandemie heeft er o.a. toe geleid dat werknemers hun organisatie, carrière en relatie met het werk zelf opnieuw hebben geëvalueerd. In plaats van traditionele, meer transactionele retentietactieken (bijvoorbeeld salaris), blijkt dat werknemers steeds meer een gepersonaliseerde, flexibele en menselijke ervaring op het werk zoeken. Inclusief betere relaties met hun leidinggevende, collega's en teams. Terwijl online communicatie tijdens de pandemie omhoog schoot is tegelijkertijd de persoonlijke verbinding onder druk komen te staan.
Sociaal-emotionele banden zijn de relationele verbindingen tussen mensen in de samenleving. In sommige opzichten te vergelijken met synapsen, die in de hersenen neuronen met elkaar verbinden. Zoals neuronen steeds allerlei verbindingen zoeken en bestaande verbindingen versterken, zo creëren formele en informele contacten tussen collega's relatienetwerken in organisaties. Deze relatienetwerken evolueren en veranderen op natuurlijke wijze, parallel aan veranderingen van het bedrijf. Zij ondersteunen de organisatiestructuur; zijn brandstof voor innovatie, cultuur en de verspreiding van informatie; zij maken strategie mogelijk en helpen vaak om verandering te laten 'werken'. Deze sociaal-emotionele banden, essentieel voor de juiste impact, zijn door de pandemie verzwakt.
Leidinggevenden moeten onderstaande acties ondernemen om sociaal-emotionele banden en samenwerking te stimuleren.
Het ‘Great Attrition’ onderzoek van McKinsey heeft laten zien dat het creëren van een gevoel van verbondenheid en het versterken van relationele banden de sleutel kan zijn tot het aantrekken en behouden van talent. Door deze twee elementen te gebruiken kunnen sociaal-emotionele banden in een organisatie enorm worden versterkt.